sobota, kwiecień 20, 2024
wtorek, 08 wrzesień 2015 14:07

Dlaczego trampki damskie są aż tak popularne?

Chociaż trampki mają już ponad 100 lat, wychodząc dzisiaj na ulicę można odnieść wrażenie, że jeszcze nigdy nie były tak modne jak obecnie. Płócienne sznurowane buty na gumowej podeszwie to dzisiaj absolutny hit mody, ubierany przez przedstawicieli niemal wszystkich grup społecznych, niezależnie od wieku i zasobności portfela.

O ile jeszcze kilkanaście lat temu obuwie to można było zobaczyć głównie na nogach chłopców uganiających się za piłką, o tyle współcześnie najlepiej sprzedają się trampki damskie. Posiadanie przynajmniej jednej pary to absolutne minimum, dziewczęta i młode kobiety zwykle posiadają po kilka par.

Skąd właściwie wzięła się moda na trampki? Niewątpliwie bardzo duży udział w spopularyzowaniu tych butów miały najbardziej rozpoznawalne marki, obrosłe legendą i otoczone czymś w rodzaju modowego kultu. Takich brandów jest kilka, a każdy z nich posiada długą historię i niesie za sobą bardzo silne skojarzenia z konkretnymi epokami w historii mody, gatunkami muzycznymi, gwiazdami kina i sceny muzycznej. Producenci doskonale zdają sobie sprawę z tego, co napędza popyt na ich produkt, i świadomie podsycają jego kulturowe naładowanie. Obecnie trampki nie mają nic wspólnego ani z obuwiem sportowym (każdy, kto kiedykolwiek biegał w trampkach wie, że buty te nie należą do najwygodniejszych), ani z tanimi butami, których nie będzie nam żal zepsuć kopiąc w nich piłkę albo przeprowadzając w nich remont w mieszkaniu (markowe trampki kosztują kilkaset złotych).

Najlepiej sprzedające się trampki damskie to te produkowane przez firmy Converse, New Balance oraz Vans. Converse istnieje już od ponad 100 lat. Pierwsze modele popularnych "konwersów" zostały zaprojektowane z myślą o koszykarzach. Buty te wyróżniały się głównie tym, że nie wydawały głośnych odgłosów podczas chodzenia i biegania w nich. To właśnie od konwersów pochodzi nazwa sneakers, czyli anglojęzyczny odpowiednik polskiego słowa "trampki" (od ang. sneak – skradać się). Znaki rozpoznawcze konwersów to charakterystyczna gwiazda na kostce, gumowa biała podeszwa oraz niezwykle różnorodna górna część (tak pod względem kolorów, jak i użytych materiałów). Konwersy mają też walory praktyczne: są dostępne w rozmiarach co pół numeru, a ich podeszwy uchodzą za wygodniejsze od tych, które można znaleźć w zwykłych trampkach. Współcześnie konwersy są tak popularne, że ich nazwa jest często używana jako synonim słowa "trampki".

Stuletnią historią może się pochwalić także firma New Balance, której produkt został niedawno okrzyknięty najbardziej pożądaną marką obuwia na świecie. Źródła popularności butów tej firmy są podobne, jak w przypadku konwersów: choć ich pierwotne przeznaczenie miało charakter czysto sportowy, często łączy się je z bardziej "wyjściowymi", eleganckimi ubraniami w celu uzyskania hipsterskiego kontrastu; w butach New Balance często można zobaczyć celebrytów; buty te są dostępne nie tylko w różnych długościach, ale także w różnych szerokościach i przez wielu są uważane za jedne z najwygodniejszych na rynku.

Wreszcie buty Vans, mimo iż posiadają "zaledwie" 50-letnią historię, mają status najbardziej kultowych z całej wymienionej trójki. Marka Vans jest bardzo silnie związana z kulturą skaterską i hip-hopową. Firma regularnie patronuje zawodom sportowym (w jeździe na deskorolce, rowerach BMX, snowboardzie itp.), koncertom i festiwalom (głównie związanym z muzyką surferską, punk rockiem i hip-hopem). Kiedy mowa o butach Vans, często pojawia się określenie "kalifornijski design", które podkreśla korzenie marki. Chodzenie w butach Vans jest wyrazem przynależności do pewnej kultury, przywiązania do określonych wartości i stylu życia. Nie inaczej jest w przypadku dwóch pozostałych marek.

Powiązanie ze sobą wszystkich przytoczonych powyżej faktów wyjaśnia, dlaczego trampki damskie są dziś tak popularne. Kobiety na ogół przywiązują bardzo dużą wagę do wyglądu i stroju, w którym się pokazują, ponieważ pozwala im on na wyrażenie własnej osobowości i przeżywanych w danym momencie emocji. Trampki kultowych marek są dla nich doskonałym narzędziem do tego celu, ponieważ niosą ze sobą ogromną ilość kodów kulturowych, odsyłających do konkretnych miejsc, gatunków muzyki, dyscyplin sportu, a nawet pewnych wyższych wartości. Trampki mają bardzo silny bagaż symboliczny, który sprawia, że są czymś znacznie więcej, niż tylko butami.